Yusuf Ziya Öter

Yusuf Ziya Öter

Siyasi yapı ve dönüşümler..

1923 yılında istiklal harbini yürüten kadro yeni Türk devletini inşa eyledi.

Siyasi iktidarı:

Kurucu fırka

Silahlı kuvvetler

Bürokrasi üzerinden inşa eyledi.

İLKESİNİ de ‘Hakimiyet Kayıtsız Şartsız Milletindir’ diye millete ve dünya kamu oyuna beyan eyledi.

Lafta..

Çünkü hiçbir zaman hakimiyet milletin olmadı.

Milletin hakimiyeti taşıyıp uygulayacak olgunlukta olmadığına karar verdiler.

Siyasetin yönünü, kaderini ve neticesini bu üç unsur belirledi.

Uyguladı.

Halk sustu, kabullenir göründü lakin hiçbir zaman inanmadı.

Böylece üçlü irade milli hakimiyeti boğmuş oldu.

Şu veya bu şekilde başa geçen hükümetler, bu çemberi bir türlü kıramadı.

1947 yılında.

Bir çığlık tufan oldu, bütün memleketin ufkunu kapladı.

Halk heyecanlandı, umutlandı.

 

‘Sur da bir gedik açtık mukaddes mi mukaddes,

Ey kahpe rüzgâr artık ne yönden eser sen es..’   (N.F Kısakürek)

 

Bu döngüyü kırmak için halk 1950 yılında hakimiyet benim dedi ancak.

Üçlü ittifak bürokrasi de ince tezgâhını kurdu.

Hukuk faciaları ve idamlardan sonra hakimiyet

Yeniden üçlü ittifaka devredildi.

1965 yılında millet yeniden milli hakimiyete sahip çıktı.

Üçlü çete yeni oyun ve dalaverelerle

Tekrar gizli hakimiyeti ele aldı.

Bu zaman diliminde milletin hayatını dönüştürüp ekonomik refahını arttıracak reformlar yozlaştırıldı, savsaklandı.

Ertelendi millet sağ tabana sıkıştırılan kişiler, her rengi taşır hale geldi.

Ekonomik yönden kalkınma büyüme

Sosyal yönden şehirleşme.

İdeolojik açıdan sıkıştırılan kesimlerin yaşam alanı daraltıldı.

Devletin dönüştürülmesi imkansız hale getirildi.

Gelenekçi devlet yapısı tahkim edildi.

Ordunun iç siyasete müdahalesi artıkça arttı.

Nasıl oldu ise merkez sağ tabana sıkıştırılan kesimler:

2002 yılında yapılan genel seçim de bu yapının yanlış eksik ve çelişkili olduğunun farkına vardılar.

Milletin her ferdinin-din ve vicdan hürriyetinin-fikir hürriyetinin

Ekonomik refahın- adil bir iktidar yapısının-hukukun üstünlüğü altında yaşamanın-herkesin eşit

Eğitim görmesi gerektiğinin-haber alma mekan değiştirmenin her kişinin hakkı olduğunun

İmtiyazların belli bir kesimin hakkı olmadığının-cemaatçiliğin din olmadığının farkına ve bilincine vardılar.

Ve sivil halk dönüşümü başladı:

Peki, sol denilen siyasi kimlikçiler ne yaptı?

Neyi savundu?

Halkın bu dönüşümü karşısında yerleri ve halleri nedir?

Devletçilik geleneğine sıkıca bağlı kalmak.

Ordu ile iç içe ittifaka devam eylemek –bürokrasinin denetimi altında bulunmak-darbecilerle birlikte olmak onları savunmak..

Dönüşüm bir çağlayandır..

Saman çöpünün bu akışın önünü kesmesi mümkün mü ?

 

 

Yusuf Ziya Öter

Adana 26.7.2017

Yusuf.Öter @ Hotmaıl.Com

 

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.