İbrahim Halil Sipahi

İbrahim Halil Sipahi

Mut?a nikâhını din kılıfı ile meşrulaştırmak

Son zamanlarda mut?a nikâhından çok bahsedilir oldu. Özellikle Müslüman  (softa) geçinen bir takım para ve mevki sahibi şahıslar günlük kaçamak, metres, sevgili gibi ilişkilerini sözde zinadan kaçınmak adına mut?a nikâhı vasıtasıyla meşrulaştırmaya çalışıyorlar.

Geçtiğimiz Mart ayında o tarihte Başbakan olan Recep Tayyip Erdoğan ile haber spikeri ve köşe yazarı olan tanınmış bir bayan ile arasındaki ilişkiye ait ses ve görüntü kayıtlarının olduğu iddiası sosyal medyada hızla yayılmış. Hatta R.Tayyip Erdoğan ile adı geçen tanınmış kişi arasında mut?a nikâhı bulunduğu dahi iddia edilmişti. 

Öncelikle Mut?a nikâhı nedir?

Terim olarak mut?a, bir erkek ve kadının aralarında kararlaştırdıkları belirli bir zamana kadar ve belli bir para karşılığında eş olarak kaldığı muvakkat (geçici) bir evlilik şeklinde tanımlanıyor. Mut?a, ehl-i sünnetteki fıkıh, siyasî-itikadî ve tasavvufî anlayışın tamamında haram kabul ediliyor. Şia?da ise Zeydiye fırkası, İsmaili gelenek de mut?ayı caiz görmüyor. Hatta Nusayrilik, Dürzilik, Bahailik gibi ekoller bile bunun gayrimeşru olduğunu kabul ediyor. Şia?da sadece ?İmamiye ya da Rafizilik? olarak adlandırılan İran Şiiliği mut?ayı caiz görüyor. 

İslam?da evlilik bir ibadettir.

İslam?da evlilik belli bir süreye dayalı olarak ve bir para karşılığında gerçekleşmez süreklilik arzeder. İslam?da evlilik bir ibadet sayılır, mehir parası ise ancak kadının sigortasıdır.

Nikâh, aile yuvasının kurulmasını sağlayan süreklilik vasfına sahip önemli bir akit?dir. Aile müessesinin temel taşları olan, bir kadınla bir erkeği birbirine kenetleyen en samimi en sağlam bir bağdır. Karşılıklı sevgi ve saygının kaynağı, Kur'anın ifadeyle "misak-ı galiz" (Nisa:21) sağlam bir teminattır.

Nikâh, karı-koca arasındaki müşterek hayatın garantisidir. Nikâh, hem hukuki hem sosyal, hem ahlakî ve medenî anlamda ağırlığı olan bir sözleşmedir. Nikâh, her iki tarafa bir takım haklar kazandırdığı gibi sorumluluklar da yükler. "Erkeklerin kadınlar üzerindeki hakları gibi kadınların da erkekler üzerinde belli hakları vardır." (Bakara:228) buyurularak aile müessesinde iş bölümü ve müşterek sorumluluğa dikkat çekiliyor.

Mehir parası.

İslam?da mehir parası başlık gibi evlilik için verilen bir para değildir. Aksine İslam anlayışı başlık parasını erkeğin ailesinden alınan rüşvet, haraç vb. olarak görür ve reddeder. Mehir parası, kadın için bir sigorta sayılır. Hatırı sayılır bir miktar olarak ödenmiş veya taahhüt edilmiş mehir, basit sebeplerle erkeğin eşini boşamasının önünde bir engeldir. Böylece mehir, kadına maddi destek yanında evliliğin devamı için de etkili bir bağ vazifesi görür.

Mut?a bir nev?i dini dayanak gösterilmeye çalışılarak fuhuş?a kılıf hazırlama yönelik bir uygulamadır.

Mut?anın özelliklerine bakıldığında ise, para karşılığı birlikte olunması bakımından fuhuşa benzediği net bir şekilde ortadadır. Tek farkı, dinin kılıf olarak kullanmasıdır. Erkek ve kadının, para ve belli bir süre konusunda anlaşmalarıyla bu geçici nikâh kıyılıyor. Şia imamlardan nakledildiğine göre bir avuç buğday, bir hurma veya biraz un, bir diş fırçası/misvak bile kadının kendisini kiralatması için yeterli bir bedel olarak görülüyor.

Süre konusunda ise sınır yok. Bir dakikalık nikâh kıyılabileceği gibi elli yıllık da anlaşılabilir. Süreyi de erkek belirliyor. Uydurma nikâh, belirlenen zamanın sona ermesiyle bitiyor. İranlı mollalar mut?a için kadın sayısı konusunda bir üst sınır belirtmiyor. Bir erkek isterse bin kadınla bu nikâhı aynı anda kıyabiliyor. Şiî ulema, böyle bir nikâh için şahidi de, velinin iznini de (kızın babası mut?aya inanmayan bir Sünnî olsa da) şart görmüyor. Mut?a sürecinde erkek, malî bakımdan kadından sorumlu tutulmuyor. Kadının miras hakkı söz konusu olmadığı gibi, ayrıldığı kocasının nafaka yükümlülüğü de bulunmuyor. 

Kur?anda mut?a ya cevaz yok

Kur?ân-ı Kerîm nikâhı teferruatlı biçimde ele almasına rağmen mut?aya değinmiyor. Ancak bunun caiz olduğunu savunan Şia?nın sarıldığı bir ayet var: ?...O halde onlardan yararlanmanıza karşılık, kesilen ücretlerini bir hak olarak kendilerine verin...? (Nisa, 24).  İslam âlimleri ittifakla, bu ayetin mut?a ile bir alakasının olmadığını, mehir ahkamını ortaya koyan ayetlerden biri olduğunu söylüyor.

Mut?a geçici bir birlikteliktir. Bundan dolayı İslam, Mut?a?yı haram kılmıştır. Geçici bir süreye yapılan cinsi arzuları gidermek adına yapılan evlilik.  Allahu Teala?nın kurallarına aykırıdır. Mut?a  aile kurmak hayatı birlikte sürdürmek için olmayan sadece belirli bir süreye dayalı sadece zevk için yapılıyor. Belirli bir süre geçtikten sonra herkes kendi yoluna gidiyor. Meşru evlilikte helal yoldan insanlar nefsini korumaya almıştır. Mut?a, nefsi hiçbir zaman koruma altına almadığı gibi haramlara karşı kişiyi ahlaklı kılmaz

Muta insanların ahlakını, inancını, akidesini yıkmaktır. Mut?a uygulaması, din inancı ve ahlakını hiçe saymaktır. Mut?a zinayı dini kılıf uydurmakla meşrulaştırmaya çalışmaktan başka bir şey değildir.

 

İbrahim Halil SİPAHİ

Araştırmacı Yazar

20.09.2014/adanapost.com

 

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.