İbrahim Halil Sipahi

İbrahim Halil Sipahi

ŞEHİTLİLİK VE GAZİ

ŞEHİTLİLİK VE GAZİ



Batman'ın Kozluk İlçesi'ndeki Gümüşörgü Jandarma Karakolu'nda vatani görevini yapan Ermeni asıllı er SevagŞahin Balıkçı'nın arkadaşının kaza kurşunu ile ölmesi ile gündeme gelenşehitlik tartışması Genelkurmay Başkanlığının açıklaması ile farklı bir boyuta ulaşmıştır.

Sevag Şahin Balıkçı isimli ermeni asıllı Türkiye vatandaşının askerde kaza kurşunu ile ölmesi sonunda Genel Kurmaydan yapılan açıklamaya göre ?kendisi sadece vefat etmiştir, şehit sayılmamaktadır?denilmektedir. (Radikal)

Şehit ne demektir? :Şehit Arapça kökenli şahadet sözcüğü Arapçada "tanıklık" şehit de "tanık, şahit" anlamına gelir. Şahadet sözcüğünün Türkçede tanıklık anlamında kullanımı yok olmaya yüz tutmuştur.

Şehit kime denir?: İslam?a göre Şehit ,Allah yolunda, dini, canı, malı, namus ve şerefi, vatan ve milleti uğrunda ölenlereşehit denir. İman eden ve Salih amel işleyen, Rabbine teslim olan, Allah kendisinden, kendisi de Rabbinden razı olan, Allah için, Allah yolunda ölenlere şehit denir. Bu hükmü de Allah (c.c.) verir ve onu mükâfatlandırır.

Şehit Allah?ın huzurunda diri olarak hazır bulunup rızıklanacağı ve cennete gireceğine şahadet olunduğu için bu adı almıştır.

İnanç kültürümüzde özel bir yeri ve yüce bir değeri olan şehitlik, yüce dinimizin önemsediği ve teşvik ettiği bir rütbedir. İnsan çalışarak pek çok rütbe ve unvan elde edebilir. Bu rütbelerin başında hiç şüphe yok ki, şehitlik ve gazilik gelir. Çünkü bu rütbeler hayat karşılığında elde edilir ve inançla kazanılır. Hakkın Ve halkın nezdinde şahadet mertebesine yükselmek, büyük bir mazhariyettir.

Yüce Allah (CC) Kur?ân-ı Kerim?de; ?Allah yolunda öldürülenleri sakın ölü sanmayın. Bilakis onlar diridirler; Allah'ın, lütuf ve kereminden kendilerine verdikleri ile sevinçli bir halde Rableri yanında rızıklara mazhar olmaktadırlar. Arkalarından gelecek ve henüz kendilerine katılmamış olan şehit kardeşlerine de hiçbir keder ve korku bulunmadığımüjdesinin sevincini duymaktadırlar.?(Ali-İmran 169-171)

"Allah yolunda öldürülenlere 'ölüler' demeyin. Aksine onlar diridirler ancak siz fark edemiyorsunuz." (Bakara, 154)

"O halde, dünya hayatini ahiret hayati karşılığında satanlar, Allah yolunda çarpışsınlar. Kim Allah yolunda çarpışır sonra öldürülür veya üstün gelirse ona büyük bir ecir vereceğiz." (Nisa, 74)

Şahadet ve Şehitlerle ilgili Bazi Hadisler:

Bizzat Peygamberimiz, bir defa değil birkaç defaşehit olmayı istemiş ve şöyle buyurmuştur:

"Ruhumu kudret elinde tutan Allah'a yemin ederim ki, Allah yolunda savaşıp öldürülmemi, sonra tekrar dirilip savaşarak tekrar öldürülmemi, yine dirilip savaşta öldürülmemi arzu ederim."

Resulullah (s.a.s.) mealen söyle buyurmaktadir: "Allah (c.c.), yolunda cihad için çıkan kimseye kefildir. Kim sadece benim yolumda cihad etmek ve bana iman ettiği ve peygamberlerimi tasdik ettiği için evinden ayrılırsa, bu kimse onu cennete koyacağımı veya elde edeceği mükafatıyla evine çevireceğimi garanti etmiş olur."

"Muhammed'in nefsi kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, eğer Müslümanlar için zorluğa sebep olmasaydım, Allah yolunda cihad eden hiçbir müfrezeden geri kalmazdım." (Buhari, Müslim)

"Muhammed'in nefsi kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, isterdim ki Allah yolunda cihad edip öldürüleyim, sonra yine cihad edip öldürüleyim, sonra yine cihad edip öldürüleyim." (Buhari, Müslim)

"Şehit öldürüldüğünde, sizden birinin pirenin ısırmasından duyduğu rahatsızlık kadar rahatsızlık duyar." (Tirmizi, Nesai ve Darimi rivayet etmiştir.)

?Sehl ibnu Hanif (r.a.)'den Resulullah (s.a.s.)'in söyle dediği rivayet edilir: "Allah Teala'dan samimiyetle Şahadeti talep eden kimse yatağında ölse de Allah onu şehitler makamına ulaştıracak." (Ebu Davud, Müslim, Tirmizi, Nesai ve Ibnu Mace)

Yukarıda geçen ayet ve hadislerden de anlaşıldığı üzere İslam dininde şehitliğin müstesna bir yeri bulunmaktadır.

GÜNÜMÜZDEŞEHİTLİK KAVRAMI

Günümüzde şehitlik, üç gurup altında ifade ediliyor.

-Profesyonel veya vatanî görevini yapmakta olan askerlerden görev başında herhangi bir şekilde yaşamını yitirenler,

-Herhangi bir terörist saldırı sonucu yaşamınıyitiren eğitim, sağlık, güvenlik vb. görevliler,

-Görev şehitleri, Görev başında yaşamını yitiren polis, itfaiyeci, güvenlik eğitim vb. diğer görevliler.

Bu kimseler, inançlarına bakılmaksızın, Türkçe medyada yaygın şekilde "şehit" olarak nitelendirilirler. Bunların bir kısmının şahadeti, bağlı olduklarıkurumların tüzükleri ve yasalarla da sabittir ve geride kalan yakınlarıdevletten tazminat veya maddi yardım almaya hak kazanabilirler.

Böyleceşehitliğin iki ayrı kavramı ortaya çıkmaktadır. Bunları Uhrevi Şehitlik ve Görev Şehidi (Maddi Şehitlik) sınıflandırmak fikir çatışmalarını da ortadan kaldıracaktır.

Uhrevi Şehitlik: Dini, vatanı, milleti, bayrağı,canı, malı, namus ve mukaddes değerleri uğruna ölen Müslümanlara denir.

Görev Şehidi (Maddi Şehitlik): Her hangi bir ırk ve inanç gözetmeksizin devlet görevinde bulunurken vazife başında ölen Polis, Asker,Sağlık personeli, Eğitimci,İtfaiyeci vb. görevliler.

Şehitliği İslami ölçü içerisinde değerlendirecek olursak bir Hıristiyan'ın İslami literatüre göre şehit olması mümkün değildir; İslamiyet göre şehitlik yalnızca din ve vatan uğrunda ölmek değildir, şehitlik mertebesi Allah?ın rahmetine mazhar olmaktır ve bu rahmet insana ahirette büyük bir mertebe kazandırır ve insan bu rahmet sebebi ile gelen mertebede yüce bir makama yükselir ve cennet ehlinden olur. İslamiyet?te ayetlerle sabit olduğu üzere Allah?ın rahmeti Allah?ın birliğini kabul etmekle beraber ahir zaman peygamberi Muhammed(a.s.)'ın nübüvvetini, peygamberliğini kabul etmekle mümkün olur,bir kimse Allah?a inanmakla beraber eğer Hz. Muhammed'i kabul etmiyorsa o insan İslam?a iman etmiş değildir ve İslam?a iman etmeyen birisinin Müslüman olması dahi kesinlikle söz konusu değilken kaldı ki şehit olması hiç mümkün değildir.

Hıristiyan?ın şehit olması gibi söylemler tamamen dinler arası diyalog adlı organize ve uluslararası bir planın oyunudur, böyleceİslam?ın temel prensiplerini geçersiz kılmak ve İslam zayıflatmak amaçlanmaktadır ki kendisine itibar edilen hiç bir İslam âlimi bir Hıristiyan?ın din ve vatan uğrunda savaşması sebebi ile şehit olacağını söylememiştir.

Bununla birlikte ülkemizde devlet kademelerinde askerlik başta olmak üzere diğer kamu görevlerinde bulunup ta görevleri başında ölen gayri Müslim Türk vatandaşları görev şehidi (Maddi Şehitlik) statüsünde devletin sağladığı imkânlardan yararlandırılması anayasanın eşitlik ilkesi de göz önüne alınarak uygulanması gerekmektedir.

GAZİ NEDİR?

Din uğruna savaşan, mücahit anlamına gelen gazi, özellikle Türklerde savaşta başarı kazanan kumandanlara, hatta hükümdarlara şeref unvanı olarak kullanılmıştır. Hz. Peygamber'in pek çok hadislerinde gazi ve çoğulu guzât kelimeleri, Allâh yolunda savaşanlar anlamında kullanılmaktadır. ( Buharî, Humus, 13, Ta'bir, 12; Tirmizî, zekat, 18, Deavat, 5).

Hz. Peygamber'in hadislerinde Allâh yolunda savaşanları övmesi, şehitlik ve gazilik hakkındaki müjde ve haberleri sebebiyle Türk kültüründe, "ölürsem şehit, kalırsam gazi"tabiri ortaya çıkmıştır.

Yüce dinimizinİslam, şehit ve gazilerimize müstesna bir yer verdiğini de göz önüne alarak, bize bu cennet vatanı bırakmak için canlarını feda eden şehitlerimizi ve gazi olup da sonradan aramızdan ayrılan dedelerimizi minnet ve rahmetle anıyoruz. Bu vesile ile tüm şehit ve gazilerimize Allah?tan rahmet diliyorum. Rabbim, mekânlarınıcennet eylesin.

İbrahim H.SİPAHİ

02.04.2013/Adanapost

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
İbrahim Halil Sipahi Arşivi